onsdag 25 november 2015

Varför stickläger och stickcafé?

Jag får ibland frågor och lite skeptiska blickar när  mitt farande på stickläger och caféer kommer på tal. Varför gör man det? Och varför i hela friden lägga ner så mycket tid och pengar på stickning?

Jag vann en stickpåse för några år sen. På den stod det "It's not just a hobby, it's knitting!" I den frasen ligger mycket sanning. För mig ( och många fler!) är det så mycket mer än bara ett intresse. Att sen få dela den passionen eller vad man ska kalla det med andra ger så otroligt mycket. Att fara på ett stickcafé eller ett stickläger ger inspiration, möjlighet att se nya tekniker, garner och mönster.

Jag minns ett stickcafé en sommar på Gamlia i Umeå. Behövde hjälp med att förstå de engelska termerna. Muttrade lite över att det inte fungerade, och vips hade jag tre snälla kvinnor som hjälpte mig att förstå och peppa mig att försöka.
Den stickgemenskapen är otrolig! Det spelar inte så stor roll vad du stickar på eller vem du är - har du intresset är du välkommen in i gemenskapen. Att få dela detta med andra ger det ytterligare sida. Man är inte ensam om att vara mer eller mindre garnnörd.

Tiden då?  Som sagt - det är mer än bara ett intresse. Då låter man det ta tid. Jag har oftast med mig en liten stickning  i handväskan ifall jag skulle få någon liten tid över. Ingen dötid här inte :-) Att titta på tv utan stickning - då somnar jag.  Så det blir en hel del stickat på tid som jag hittar. Tänker på det som välanvänd tid samtidigt som det stressar ner.
Och ett intresse eller vad du vill kalla det kostar  - så enkelt är det. Men oavsett hur mycket eller lite jag lägger ner på garn är det värt det!

Varför jag stickar? Det blir ett eget inlägg!

Bilden ovan är från ett stickcafé hos Limmo-design. Nästa är den 7 december. Följ med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar