torsdag 27 januari 2011

Lathund??

Under tiden jag har varit osynlig här på bloggen har jag stickat en sjal. En underbar citron i Sandnes alpakka till en god vän. Den ska bara blockas nu, sen ska hon få den. Är otroligt nöjd med den måste jag säga :) (bild kommer när den är blockad och klar)

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska sätta händerna i. Har en hel del ufo:n liggande, men jag känner att jag nog vill börja med något nytt. Troligen kan jag då samtidigt göra av med lite garn som finns i gömmorna.
Lite fashinerande att sitta och titta allt vackert som finns.
Då jag var på stickläger i somras öppnade det sig en helt ny värld för mig (hade varit in i på korta besök i den förut). Jag har stickat sen tonåren, och tyckt att jag har varit en rätt van stickerska.
Nu märkte jag en helt nytt sätt att tänka. I stället för, som jag var van vid, att alltid ange masktäthet så man vet vilket garn/stickor man ska använda och hur mycket som går åt - såg och hörde jag hur man pratade om antal meter/hg och sen stickor utifrån det. Dessutom kunde folk det som ett rinnande vatten... Genast kände jag mig som en total nybörjare... Hjälp!
Fortfarande efter ett halvår tycker jag att det är lite krångligt. Känns som att jag skulle behöva en lathund :) (det kanske finns??)
Men jag antar att bara är att kolla, anteckna och prova. Känner mig inte avskräckt, bara förvirrad. Men jag ger mig inte. Ska nog lyckas lära mig det här också.

Har kommit fram till att jag kan sticka en Saroyan i Cascade 220 wool . Fick 2 härvor av det som tack för sjalen i en underbar lila nyans. Ska kanske börja med den :) (allternativt nåt av mina nystan Zauberball)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar